5 tips naar een beter dieet

Home / Blog / Voeding / 5 tips naar een beter dieet

5 tips naar een beter dieet

Als je meer over voeding leert, kan het overweldigend lijken. Voor geïnteresseerden is er zeker veel te leren en te ontdekken, maar uiteindelijk is basisvoeding vrij eenvoudig. Het is zelfs zo eenvoudig dat we weten dat je beter kunt eten door je op deze 5 dingen te concentreren.

1. Focus op echt eten

We bedoelen echt voedsel in plaats van verwerkt voedsel. Echt voedsel is fruit, groenten, vlees, zuivel, zeevruchten, noten, zaden, volle granen en bonen. Natuurlijke zoetstoffen, koffie, chocolade en wijn tellen ook mee – gewoon met mate. Vermijd voedsel dat in massa wordt geproduceerd, geëmulgeerd (waar water en olie niet scheiden) of houdbaar is. Het eten van echt voedsel leidt tot het zonder veel moeite eten van voedsel dat rijk is aan voedingsstoffen. Zie Hoe Real Food eruit ziet voor meer informatie.

2. Kies voor complexe koolhydraten

Als het gaat om koolhydraten, hoe natuurlijker, hoe beter. Kies voor complexe koolhydraten zoals 100% volkorenbrood en pasta, bruine rijst, zetmeelrijke groenten, peulvruchten, noten, zaden, magere zuivelproducten en veel fruit en groenten. Beperk eenvoudige suikers uit geraffineerde granen, bewerkte snacks, snoep en met suiker gezoete dranken. 

3. Geniet van mager eiwit

Het is prima om af en toe te genieten van ontbijt worst en cheeseburgers. Maar elke dag zijn er genoeg geweldige magere eiwitten om uit te kiezen. Enkele goede vleesvrije opties zijn bonen, erwten, quinoa, linzen, tofu, magere yoghurt en 1% melk. Vis is een andere geweldige bron van eiwitten die ook rijk kan zijn aan gezonde omega-3’s. Wat vlees betreft, zijn bezuinigingen met ronde, chuck of lendenen in de naam meestal het magerst, samen met kip en kalkoenborst. 

4. Balanceer uw porties

Eet bij elke maaltijd een balans van koolhydraten, eiwitten en vetten en kies voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels, vitamines en mineralen. Een goede manier om dit te doen, is door uw bord bij elke maaltijd met 3-4 voedselgroepen te vullen. Eet een combinatie van eiwitrijk voedsel, volle granen, zuivel, fruit en groenten, en neem de groepen die je mist de hele dag op in andere maaltijden en snacks. Blijf bij gezonde porties.

5. Minimaliseer uw porties

In zijn natuurlijke staat is suiker een relatief onschadelijke – zelfs noodzakelijke – koolhydraat die ons lichaam nodig heeft om te functioneren. Het wordt gevonden in fruit, groenten en zuivel als de samengestelde fructose of lactose. Het probleem komt wanneer suiker tijdens de verwerking aan voedingsmiddelen wordt toegevoegd voor extra smaak, textuur of kleur. Te veel van deze lege calorieën eten heeft veel gezondheidseffecten, met als meest duidelijke gewichtstoename. Toegevoegde suiker verhoogt je insulinegehalte, verprutst je metabolisme en zorgt ervoor dat die calorieën direct in buikvet veranderen. Suiker kent vele namen.

 

Bekijk ook

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.